Tools
Er zijn veel handige tools beschikbaar die je leven als marketeer een stuk makkelijker maken:
Scoren op SEO?
Er zijn veel gratis sites, tools en plugins voor het bepalen van de pagerank zoals de website Chkme, SeoBook voor firefox en de SEO plugin voor WordPress. Alleen zegt een pagerank tegenwoordig niet zo heel veel meer.
Weten hoe je op bepaalde zoekwoorden scoort en ben je bereid iets te betalen? Dan is een abonnement op MOZ of een licentie van Raven een slimme zet. Ook de tool van www.rankingcoach.com heeft al veel beginners geholpen aan het juiste inzicht.
Heb je aan alle SEO voorwaarden voldaan?
Ken je het SI Stelsel voor de natuurkunde nog? SEO Land heeft een tabel gemaakt met de belangrijkste elementen die je rank bepalen en beïnvloeden. Bekijk de SEO tabel.
Sitemap genereren
Een sitemap is nog steeds handig voor zoekmachines zoals Google en Bing. Gelukkig hoef je niet meer zelf al je links op te zoeken, je laat een crawler je site doorzoeken en je plaatst het bestand eenvoudig op je server. www.xml-sitemaps.com/
Hoe ziet je website er uit op de verschillende devices?
Op de website van Quirktools kun je eenvoudig de verschillende schermresoluties controleren. Handig als je net een nieuwe website hebt gemaakt en wilt weten hoe deze er uit ziet op andere formaten beelscherm.
Luisteren naar je merk op Social Media
Coosto is een bekende leverancier van software om jouw merk op Social Media te volgen. Afhankelijk van hoe groot je organisatie is, kun je ook met goedkopere oplossingen zoals Clipit je merk in de gaten houden. Ben je startend? Dan is er bijvoorbeeld Hootsuite, waar je een eind mee komt.
Google URL Builder
Om je binnenkomende links beter te volgen via (Google) Analytics:
https://support.google.com/analytics/answer/1033867
KPI’s voor mijn organisatie
Bij het sturen op resultaat horen duidelijke KPI’s, zoals Cost Per Sale of Customer Lifetime Value. Er bestaat geen ultieme KPI die voor iedere organisatie of medewerker werkt. Een goede mix van eigen en gedeelde teamdoelstellingen geven de ruimte om de juiste beslissing te nemen in het belang van de organisatie.
Wil je beginnen met KPI’s, lees dan eerst dit artikel over het opzetten van KPI’s.
Vind je het nodig om KPI’s aan te passen, lees dit artikel over KPI’s, van reach tot engagement.
Verkeerde informatie Google Analytics
Zijn jouw statistieken in Google Analytics vervuild door verwijzend verkeer van sites zoals free-seo-buttons.com en social-buttons.com? Je kunt slecht verkeer (bots en spiders) uitsluiten via Google Analytics waardoor de bij Google bekende bots automatisch gefilterd worden uit je analytics.
Maak je gebruik van WordPress? Installeer dan de plugin Wordfence om direct dit soort verwijzend verkeer volledig te blokkeren. Een handig stappenplan vind je hier.
5 Plugins voor een snellere website in wordpress
- Cache plugins: W3 Total Cache en WP Super Cache
- Welke plugins vertragen je site: WP3 profiler
- Optimaliseer (verklein) je afbeeldingen: WP Smush
- Verklein je CSS en JavaScrip: Better WordPress minify
- Schoon je database op: WP-Optimize
Intelligente enquêtes
Typeform heeft razendsnelle, mooie en voor elk device geschikte software waar je eenvoudig enquêtes mee maakt.
Hulp nodig bij het maken van persona’s?
Persona’s beschrijven je “standaard” klanten. Wie is het, wat doet hij en met welke redenen.
Ga jij persona’s maken voor je organisatie, dan kan deze website je helpen met wat handige vragen en afbeeldingen.
Concurrenten monitoren
Het wordt vaak vergeten, toch kun je eigenlijk niet zonder. Weten wat je concurrent doet.
Linkbuilding/ seo optimalisatie
Op welke websites moeten jouw linkjes staan? Benchmark je SEO prestaties. www.linkdex.com/
Google Analytics to MS Excel
Die titel is wel duidelijk toch? www.outfox.com/excellentanalytics/
Steekproef berekenen
Wanneer is uw enquête representatief? Bereken het via deze tool.
Webhistory
Hoe zag jouw website er 10 jaar geleden uit? Of die van een ander? Bekijk het op
archive.org/web/
E-mailmarketing
Check de kwaliteit van de nieuwsbrieven die je verstuurd: validator.w3.org/ en contactology.
Staat je IP Adres op een blacklist?
Komen niet alle emails meer aan bij de ontvanger? Ga naar whatismyip.com, mxtoolbox.com of multirbl.valli.org om te controleren of je IP adres op een blacklist staat.
Op de website van Spamhaus (veelgebruikte spamfilter bij organisaties) kun je de FAQ raadplegen hoe je de kwaliteit van je IP adres kunt verhogen.
Wat zeggen de affiliates over u?
Doe de laadtest en kijk hoe snel je website is
301 redirects voor WordPress
WordPress.org/plugins/simple-301-redirects/
SEO Links naar je website
Page linking is een bekende techniek om je relevantie voor Google te verhogen. Echter, komt de link van een spampagina, doet de link meer kwaad dan goed. Gelukkig kun je het Google laten weten als er naar je site verwezen wordt van een pagina die je liever niet wilt: Disavow backlinks.
Welke cookies worden er op mijn computer gezet?
Er zijn veel handige tools beschikbaar (die je als plugin aan je browser kunt toevoegen) waarmee je snel ziet welke cookies geplaatst worden. Cookie Manager bijvoorbeeld, maar ook Ghostery (voor IE, FF, Chrome én Opera) is een hele fijne manier om te weten welke cookies geplaatst worden.
Volg de Redirect
Wanneer je merkt dat je wordt doorgestuurd (een redirect) en je wilt weten welke redirects je doorheen gaat en waar je eindigt: gebruik dan Ayima. Met Ayima krijg je snel en eenvoudig inzicht in het volledige pad.
Get online!